loading...
مدرسه نیوز در رز بلاگ
امیر حسین بازدید : 83 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

 

پیویک: ابزاری رایگان برای آنالیز و آمارگیری وب سایت

اگر مالک یا مدیر یک وب سایت باشید، بدون شک با ابزارهای آمارگیری آشنایی دارید. در اختیار نداشتن آمارهای مدیریتی دقیق، کاهش ترافیک وب سایت ها را در بر خواهد داشت.


یکی از روش های به دست آوردن آمار، پیاده سازی سیستم آمارگیری توسط زبان های برنامه نویسی است. اما مشکلات زیادی از جمله هدر رفتن زمان برای تولید آن وجود دارد.


روش دیگر استفاده از سرویس هایی است که برای این منظور طراحی شده اند. وب سایت هایی که با قرار دادن چند خط کد در سورس صفحات وب سایتمان می توانیم انواع گزارشات را در اختیار داشته باشیم.


کمتر کسی است که با گوگل آنالایتیکز آشنایی نداشته باشد. اما شاید دوست نداشته باشید شرکت دیگری به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد.


پیویک (Piwik) نرم افزار رایگانی است که با استفاده از PHP تولید شده و به دلیل گزارشات متنوع و دقیقی که تولید می کند، مورد توجه بسیاری از متخصصین قرار گرفته است.


در ادامه مطلب مروری کوتاه خواهیم داشت بر این ابزار قدرتمند. با ما همراه باشید.


نصب پیویک

پس از دانلود آخرین نسخه از صفحه دانلود وب سایت پیویک، محتویات فایل فشرده را داخل یک فولدر از وب سایت از حالت فشرده خارج می کنیم. در این مرحله با وارد کردن آدرس فولدر پیویک در مرورگر، به صفحه نصب آن که از 9 مرحله تشکیل شده است وارد می شویم.


piwik-install.jpg

پس از طی مراحل و وارد کردن تنظیمات مربوط به وب سایت و دیتابیس، پیویک قطعه کد جاوااسکریپتی را در اختیار ما قرار می دهد تا در تمام صفحات وب سایت (انتهای تگ body) اضافه کنیم.


داشبورد پیویک

اولین بار که به صفحه ابتدایی پیویک یا همان داشبورد مراجعه می کنید، با محیطی مشابه سایر نرم افزارهای آمارگیری مثل آنالاتیکز مواجه خواهید شد.


داشبورد پیویک محلی برای نمایش تمامی اطلاعات و آمار مهم مربوط به وب سایت است. از نکات جالب توجه پیویک، امکان مدیریت داشبورد است. می توانیم ویجت های آن را حذف و یا موارد دلخواه را اضافه کنیم. بنابراین با هر بار وارد شدن به پیویک، با محیط شخصی سازی شده رو به رو خواهیم شد.


piwik-dashboard.jpg

آمار پیویک

با ورود به محیط پیویک و مرور قسمت های مختلف آن، آمار تخصصی و حرفه ای با جزئیات از تمام قسمت های وب سایت را مشاهده خواهیم کرد. آمار متنوع و طبقه بندی شده از جزئیات بازدیدکنندگان و وب سایت های دیگر مرتبط با سایت خود نیز در پیویک وجود دارد.


piwik-stats.jpg

طراحان پیویک محیط کاربری آن را به شکلی پیاده سازی کرده اند که کاربران تازه کار به راحتی قادر به استفاده از گزارشات آن خواهند بود.


مزایا و معایب پیویک

بدون شک مهمترین مزیت استفاده از پیویک، استقلال آن و عدم نیاز به به اشتراک گذاشتن اطلاعات با وب سایت ها و سرویس های دیگر است. در زیر برخی از مزایا و معایب پیویک را مرور خواهیم کرد:


مزایا: 
- متن باز و رایگان 
- مخفی بودن اطلاعات وب سایت و مستقل بودن 
- امکان تعریف چند وب سایت با یک بار تنظیم 
- سهولت نصب و استفاده 
- سازگاری با مرورگرها و پلاگین ها 
- وجود پلاگین های مفید برای سیستم های مدیریت محتوا (دروپال، وردپرس، جوملا و ...) 
- آمار جستجوی وب سایت 
- منابع و انجمن های فعال 
- آمار حرفه ای زنده (real-time)


معایب: 
- نیاز به داشتن یک سرور و استفاده از منابع آن 
- طراحی ضعیف در برخی قسمت ها نسبت به سایر سرویس ها 
- نیاز به آپدیت کردن پس از انتشار نسخه های جدید 
- محدودیت در تعریف کاربر برای به اشتراک گذاری آمار


پیویک را می توانیم علاوه بر وب سایت ها، در شبکه هایی که به اینترنت دسترسی ندارند نیز استفاده کنیم. اگر زمان یا حوصله نصب آن را ندارید، می توانید دموی آنلاین آن را در این آدرس مشاهده نمایید.


نظر شما درباره پیویک چیست؟ اگر عضو تیم توسعه دهندگان آن بودید، کدام موارد را در اولویت قرار می دادید؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید. من نوجوانی 14 ساله هستم از کشور بزرگ و سرافراز ایران. با ما همراه باشید تا از علم و فناوری های ایران و جهان هستی با خبر بشوید.در این وب سایت شما میتوانید مطالبی همچون اخبار گوشی های همراه و رایانه ها و لپ تاپ ها و هزاران محصول جدید را دریابید. امیدوارم همیشه سالم و سرافراز باشید. نویسنده و طراح این وب:امیر حسین علیپور
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون درمورد وبلاگ ها و سایت های مدرسه نیوز چیست؟
    به نظر شما ما باید بیشتر از چه مطالبی استفاده کنیم؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 336
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 422
  • بازدید کلی : 15,361