به نظر می رسد مایکروسافت قصد دارد تمام توانش را به کار گیرد تا قبل از ارائه نسخه نهایی Xbox One فاصله میان این دستگاه و پلی استیشن ۴ قدرتمند و انکار ناپذیر سونی را به گونه ای پر کند.
البته این خبر چندان تازه ای نمی تواند باشد. زیرا هر جوینده بی غرضی که عنوان «گیمر» بر بوردهای چاپی مغزش حک شده باشد، ایکس باکس وان را محصولی ناامید کننده می داند.
کنسول نسل آینده مایکروسافت سعی کرده به جای یک کنسول بازی واقعا قدرتمند و چیزی که سالها طرفداران منتظرش بوده اند؛ هم یک ابزار سرگرمی خانگی باشد و هم یک دستگاه تلویزیونی ست-اپ باکس با قابلیت های افزوده باشد. اما از دیگر سو، پلی استیشن ۴ سونی تمرکز اصلی خود را بر «بازی» گذارده است.
و این گونه است که یک سخت افزار قدرتمند اختصاصی کنسول را می بینیم که با طراحی جذاب و قابل توسعه کنسول بازی همراه شده است. حافظه GDDR5 یکپارچه که به راحتی در اختیار CPU و GPU قرار دارد، بسیار کاربردی تر از مدل eSRAM پیچیده استفاده شده در مایکروسافت است.
علاوه بر این، هنگام نگاه به مشخصات فنی PS4 در می یابیم که تقدم با GPU (واحد پردازش گرافیک، یکی از مهمترین بخش های هر کنسول بازی!) و رم است. که این باعث برتری مشهود آن بر راه حل های مورد استفاده در ایکس باکس وان شده است.
مایکروسافت نه تنها GPU کوچکتری در این محصول به کار برده (PS4 از جی پی یو تولیدی AMD بهره برده که تعداد هسته های پردازشی آن ۵۰ درصد بیشتر است و اندازه بزرگتری هم دارد.) بلکه از رم بسیار ارزان DDR3 هم استفاده می کند که در این دوره می توان آن را در میان کنسول های بازی منقرض شده دانست. این نوع رم تنها یک سوم پهنای باند رم های فوق سریع GDDR5 مورد استفاده در PS4 را برای کاربر فراهم می آورند.
و در نهایت اینکه ایکس باکس وان درون جعبه ای بزرگتر قرار گرفته، از یک آداپتور برق بیرونی بهره می برد، بدون حق انتخاب باید Kinect 2.0 را هم بخرید که ۱۰۰ دلار قیمت اضافی را به شما تحمیل می کند.
و برای آنها که می خواهند با بهانه کردن رکود و کندی GDDR5 شما را گمراه کنند و بگویند که این رم باعث زمین گیر شدن کنسول خواهد شد، تنها همین پاسخ مارک کِرنی، معمار PS4 کافی است:
کندی GDDR5 به طور مشخص بیشتر از کندی DDR3 نیست. و از نظر GPU... البته که این گونه است، جی پی یو ها به گونه ای طراحی شده اند که دامنه تحمل کندی و رکود خارق العاده ای داشته باشند، لذا نمی توانم تصور کنم که این یکی از عوامل موثر نباشد.
حال بگذارید نگاهی به اخباری داشته باشیم که از گوشه و کنار درباره کنسول پیش روی مایکروسافت شنیده می شود. گفته می شود این شرکت قصد دارد هنگام فروش این کنسول در اواخر سال جاری، در نسخه نهایی ایکس باکس وان از ۱۲ گیگابایت رم DDR3 استفاده کند.
شاید بتوان دلیل اصلی افزایش رم توسط مایکروسافت را این دانست که در نسخه های ویژه توسعه دهندگان تنها ۵ گیگابایت از کل ۸ گیگابایت رم دستگاه قابل دسترسی و استفاده بود. در مقام مقایسه، PS4 تقریبا ۷ گیگابایت از رم ۸ گیگبایتی خود را در اختیار کاربر می گذارد. شنیدن داستان اکتفای سونی به ۸ گیگا بایت رم هم خالی از لطف نیست:
این خود مساله مهمی بود که فرآیندهای اجرا شده توسط توسعه دهندگان در کجا اجرا می شوند. لذا ما شروع به جمع آوری بازخوردها کردیم، به آنها گوش دادیم و پس از آن سخت افزار را تغییر دادیم. از آنجایی که این کار مدت زیادی زمان برد، در حقیقت چیزی که اینجا می بینید تنها نتیجه رازداری بسیار بسیار خوب توسعه دهندگان است. به گونه ای که می توانم بگویم تمام شایعات پیشین توسط یک هکر متقلب پخش شد که حتی با ما هم در ارتباط نبود. بلکه سعی کرد برخی توسعه دهندگان را هک کرده و به اسناد سونی و مایکروسافت دست یابد.
و این بسیار خوب است که آنها به این نتیجه رسیدند که باید ۴ گیگابایت را به ۸ گیگابایت ارتقاء دهند. در غیر این صورت، احتمالا امروز مقالات این چنینی در جهت عکس نوشته می شدند.
البته یک راه حل دیگر محتمل برای مایکروسافت جهت کنار آمدن با مشکل محدودیت رم، بازنگری در اختصاص منابع سیستمی کنسول جدیدش است. به جای اینکه اجازه دهد سیستم عامل و فرآیندهای پس زمینه ۳ گیگابایت از رم را بخورند، مایکروسافت می تواند به صورت بالقوه این میزان را به ۱ تا ۱.۵ گیگابایت محدود کرده و ۶.۵ تا ۷ گیگابایت فضا را برای بازی ها آزاد کند.
همچنین برخی شایعات دیگر به احتمال افزایش سرعت پردازنده مرکزی ایکس باکس وان اشاره می کنند. البته هنوز نمی توان درباره صحت این موضوع اعلام نظر کرد، اما این می تواند از سوی مایکروسافت کاملا پذیرفتنی باشد. متاسفانه این کار هم نمی تواند فواید زیادی برای کاربر داشته باشد، زیرا بخش زیادی از این افزایش سرعت بدون استفاده خواهد ماند، چون GPU ایکس باکس وان در عمل با برخی محدودیت های گرمایی دست به گریبان است.
البته مایکروسافت در فرصت باقی مانده می تواند به تلاش خود بیافزاید تا فاصله میان این دو کنسول را تا حد ممکن کاهش دهد، اما باید مراقب باشد که کل پروژه را نابود نکند. اگرچه تیم توسعه ایکس باکس وان در حال جمع آوری بازخوردهای توسعه دهندگان بازی ساز درباره امکانات مورد نیاز جهت ارتقا این کنسول هستند.
اما مساله اینجا است که به نظر می رسد زمان به نفع مایکروسافت نیست و کمی برای این کارها دیر شده است. آیا این گونه نیست؟