loading...
مدرسه نیوز در رز بلاگ
امیر حسین بازدید : 12 شنبه 12 مرداد 1392 نظرات (0)

ارتقا رزولوشن میکروسکوپ های معمولی با نرم افزار و مجموعه ای از لامپ های ال ای دی

جمعی از محققین انستيتو تكنولوژى كاليفرنيا، روشی را ایجاد کرده اند که بدون دستکاری در لنز و ابزارهای نوری میکروسکوپ ها، بتوان تصاویری بسیار بهتر تهیه نمود. آنها به جاى اينكه در ساختار نورى خود ميكروسكوپ ها تغيير خاصى اعمال كنند، كار خود را بر روى يك نرم افزار كامپيوترى پردازشگر و تركيب كننده تصوير كه در ارتباط با ميكروسكوپ كار مى كند، متمركز كردند.

 

تغيير سخت افزارى مهمى كه بر روى ميكروسكوپ هاى معمولى موجود انجام مى گيرد زمانى است كه مى خواهند يك مجموعه 150 تايى از لامپ هاى LED كوچك را در زير لام، و يا به عبادت ديگر همان جايى كه سيستم نورى خود ميكروسكوپ تعبيه شده است، جاسازى كنند.

 

براى ديدن نمونه موجود، نور از زاویه های مختلفی تابانده شده و تصاویر مختلفی تهیه می شود. سپس نرم افزار كامپيوترى تمامى آن تصاوير را به يكديگر متصل كرده و يك تصوير يكپارچه از نمونه آزمايشگاهى توليد مى كند.

 

در نهایت تصاوير حاصل از پردازش اين نرم افزار حاوى اطلاعاتى ١٠٠ برابر بيشتر نسبت گذشته خواهد بود. با اين نرم افزار پردازشگر و مجموعه نورى، كاربران مى توانند ميكروسكوپ هاى ساده و قديمى خود را به يكباره ارتقا رزولوشن داده و از تصاوير حاصل بيشترين اطلاعات را استخراج كنند.

 

براى تجهيز هر ميكروسكوپ به اين مجموعه نورى جدید تنها ۲۰۰ دلار هزينه تخمين زده شده است. بنابراین محققین معتقد هستند که از اين روش مى توان در تجهيز ميكروسكوپ هاى آزمايشگاه ها با هزينه كمتر در جهت توسعه بهداشت و درمان در كشور هاى مختلف استفاده نمود.

امیر حسین بازدید : 11 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (0)

کلاهخود سه بعدی سونی، ابزاری تازه برای جراحی لاپاراسکوپی

 

روش جراحى لاپاراسكوپى امروزه به پزشكان اين اجازه را مى دهد تا با ايجاد حفره هايى ريز بر روى سطح پوست و ارسال دوربين و ابزارهای جراحی کوچک، فرايند را به صورت بسته كنترل كنند. در اين متد بدون اینکه روی سطح پوست اثر چندانی از برش و بقیه باقی بماند، اندام هاى داخلى (معمولا اندام هاى داخل حفره هاى شكم) به راحتى توسط پزشك مورد عمل جراحى قرار مى گيرند. بسته بودن جراحى و خونريزى هاى بسيار كم باعث شده تا اين روش به عنوان گامی بزرگ در جراحى محسوب شود.

 

در همین راستا، شركت سونى يك كلاه هوشمند مجهز به صفحه نمايشگر سه بعدى با عنوان HMM-3000MT ارايه نموده كه پيشرفته ترين تكنولوژى موجود در روش جراحى لاپاراسكوپى محسوب مى شود. براى مثال جراحى هايى شبيه خارج كردن آپاندیس، كيسه صفرا، برخى از تومورها و غدد خوش خيم بيشتر با اين متد توصيه مى شود.

 

محصول جديد شركت سونى مجهز به دو صفحه نمايش OLED است و مى تواند از آن چيزى كه در داخل بدن بيمار تحت جراحى قرار مى گيرد، تصويرى با كيفيت HD به صورت سه بعدى، شفاف و واضح تهيه كند. همچنين وجود يك شكاف در قسمت انتهاى اين كلاه به پزشك جراح اين امكان را مى دهد تا فضاى خارج (مثلا وضعيت بيرونى شكم بيمار و يا دست ديگر پزشكان همكار) را هم در ميدان ديد خود داشته باشد.

 

از دیگر امکانات اين محصول مى توان به قابليت تصوير در تصوير روی نمایشگر شبيه به تمامى تلويزيون ها و انتخاب میان حالت دوبعدی و سه بعدی اشاره كرد. همچنين تصاوير را می توان به چپ و راست چرخاند یا آنها را با چرخش ۱۸۰ درجه ای وارونه کرد. 

از طرفی این کلاه پزشکی قابلیت اتصال همزمان چندین دوربین اندوسکوپی را هم دارد. اين محصول در حال حاضر در ژاپن مورد تاييد قرار گرفته و قرار است روز اول آگوست رسما معرفى و روانه اتاق هاى جراحى شود.

 

قيمت حدودى ۱۵۰۰ دلار براى اين كلاه پزشكى هوشمند تخمين زده شده است. به نظر مى رسد تحولات دنياى پزشكى و وسايل هوشمند آن روز به روز تشخيص و درمان ها را آسانتر مى كنند.

امیر حسین بازدید : 12 جمعه 04 مرداد 1392 نظرات (0)

هواپیمای کاغذی برای ردیابی آتش در جنگل ها و مراتع

به نظر می رسد droneها کم کم تصویر بد خود در اذهان عمومی به عنوان یک ابزار صرفا جنگی و مخرب را از دست می دهند و با ظهور نسخه های بسیار متنوعی از آنها، که کاربردهای آموزشی، سرگرمی و تحقیقات محیط زیستی دارند، این موضوع تسریع شده است. 
و این اختراع تازه شاید بتواند به حل یک مشکل سالیانه استرالیایی ها کمک فراوانی کند: آتش سوزی جنگل ها و مراتع.
تیم رباتیک دانشگاه کویینزلند با رهبری دکتر پاول پوندز موفق به تولید Droneهای ارزان قیمت، یک بار مصرف و تجزیه پذیر شده اند که می توانند برای کنترل های محیط زیستی مورد استفاده قرار گیرند و گزارش های خود را از وضعیت آتش سوزی های طبیعی قریب الوقوع برای مراکز مربوطه ارسال کنند.
اولین مدل تولیدی به دست آنها که Polyplane نام دارد، بر اساس هواپیمای کاغذی طراحی شده که همه ساخت آن را بلد هستیم. البته در ساخت آن به جای کاغذ از یک ورق سلولز استفاده شده است و توسط نور UV و خاکسترهای مایکروویو آن را تبدیل به یک بورد الکتریکی کرده اند.
آنگاه مدار الکترونیکی لازم را مستقیما روی این صفحه سلولزی چاپ می کنند. قطعات الکتریکی هم بر روی این مدار چسبانده می شوند. پس از آن صفحه را به شکل یک هواپیمای کاغذی تا می زنند. و این کار چنان کم هزینه است که هر هواپیما را پس از یک بار استفاده می توان دور انداخت.
در مدل بزرگتر از دو Elevon  هم در انتهای بالها برای کنترل پرواز هواپیمای کاغذی استفاده می شود.

طراحی بعدی این محققان Samara نام دارد و بر اساس شکل دانه افرا طراحی شده است. این ابزار دارای یک بال است که به آن جازه می دهد به آرامی دور خود چرخیده و پرواز کند، بدون اینکه به بخش های الکترونیک آسیبی وارد شود. 
یک مدار الکترونیک کوچک نقش «سر» دانه را بازی می کند و آنتنی که آن را به اندازه کافی سنگین می سازد. در حالی که Polyplane برای کنترل اوضاع جوی و شرایط آب و هوایی در ارتفاعات کارایی لازم را دارد؛ Samara می تواند به کمک باد، نزدیک به زمین حرکت کرده و از فاصله نزدیک تری شرایط را مانیتور کند.
و از آنجایی که هر دو قابل بازیافت هستند، استفاده از آنها کمترین میزان آثار سوء محیط زیستی را دارد. به ویژه اگر در جایی سقوط کنند که دستیابی به آنها ممکن نباشد.
البته در حال حاضر این محصولات پرنده هنوز در مرحله طرح های اولیه هستند  و برنامه ای برای تولید انبوه آنها اعلام نشده است. اما همین هم قابل تقدیر است که ببینیم پهپاد ها تنها برای گرفتن جانها طراحی نشده اند، بلکه برای نجات جان هم مناسب و کارآمد هستند.
امیر حسین بازدید : 9 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

استفاده از تبلت یا وسایل مشابه قبل از خواب٬ مساوی است با بی خوابی و اختلالات دیگر

تبلت ها مستعد این هستند که شما را شب بیدار نگه دارند٬ البته نه به خاطر مرور اینترنت یا تماشای ویدیو. استفاده از گجت ها در تخت یا قبل از آماده شدن برای خواب می تواند وضعیت شیمیایی بدن شما را بر هم زده و منجر به بروز مشکلاتی فراتر از فقط بر هم خوردن الگوهای خواب شود.
استفاده زیاد از تبلت در رختخواب می تواند باعث «اختلالات اضطراب٬ بیماری های مرتبط با افسردگی٬ و اعتیاد (به تبلت)» شود.
توماس ادیسون اشتباه گفت که استفاده از الکتریسیته برای روشنایی «به هیچ وجه برای سلامتی مضر نیست٬ و خواب مناسب را بر هم نخواهد زد.» نور مصنوعی از زمان اختراع لامپ رشته ای مشغول خراب کردن ساعت های بدن آدم ها است. پس چرا دوباره بر سر استفاده از تبلت و تلفن در رختخواب جنجال درست کنیم؟ زیرا استفاده از تبلت٬ تلفن هوشمند٬ یا حتی لپ تاپ٬ که نمایشگر آنها دارای نور پس زمینه است٬ دارد روز به روز فراگیر تر می شود و این یعنی ضریب نفوذشان می تواند روزی به پای لامپ های خانگی هم برسد.
و ماجرا فقط این نیست که آنها دارند فراگیرتر می شوند٬ بلکه نوری که به سمت چشم تابش می کنند نیز از لامپ ها بیشتر است٬ و البته با آن فرق هم دارد زیرا یک طیف خاص نور (آبی) را به چشم شما وارد می کند که مستقیما باعث توقف انتشار ملاتونین در بدن می شود٬ در نتیجه ترکیبات شیمیایی بدن تان موقع خواب دستخوش اختلال شده و ریتم شبانه روزی ساعت بدن بر هم می خورد.
علاوه بر این٬ خواندن٬ تماشا یا کار با دستگاه های دیجیتال در رختخواب باعث می شود این حس در شما به وجود آید که محل خواب تان یک جای فعال است٬ نه گوشه ای دنج برای استراحت. وقتی در تخت مشغول انجام یک بازی یا تماشای فیلم می شوید٬ مغزتان فعال شده٬ سوخت و ساز و هیجان در آن بالا می گیرد٬ و این یعنی مدت زمان بیشتری برای آرام شدن نیاز دارد.
شاید فکر کنید که به تاخیر انداختن خواب مسئله مهمی نیست٬‌ ولی مانند تمام چیزهای کوچک این یکی هم در بلندمدت اثرات بدی روی سلامتی می گذارد٬ به خصوص در مورد کودکان.
اگر شما هم مشکلاتی از این دست را تجربه می کنید٬ بهتر است کمی به خودتان رسیدگی کنید. گجت های تان را یک یا دو ساعت قبل از خواب کنار بگذارید٬ موبایل تان را روی وضعیت بی صدا قرار داده و تا زنگ بیدار باش صبح با آن خداحافظی کنید٬ و در عوض یک کتاب یا کتابخوان (بدون نور پس زمینه) دست بگیرید٬ یا حتی بافتنی ببافید.
امیر حسین بازدید : 11 جمعه 14 تیر 1392 نظرات (0)

لنز چشمی با قابلیت سه برابر زوم

گروهی از محققان بین المللی اولین کانتکت لنز تلسکوپی را ساختند. کانتکت لنزی که اگر آن را روی چشم‌ بگذارید، خواهید توانست هر چیزی که می‌بینیند را تا سه برابر بزرگنمایی کنید.این لنز از دو بخش تشکیل شده: بخش میانی که نور از آن رد شده و دید معمولی را ممکن می کند و بخش کناری که به شکل تلسکوپی ساخته شده و امکان زوم ۲.۸ برابر را به کاربر می دهد. تصاویر زیر نشان دهنده زومی هستند که با این لنز به دست می آید:

برگ برنده این کانتکت لنزها، عرض ۱.۱۷ میلیمتری آنها است که اجازه می دهد بدون دردسر روی چشم قرار بگیرند. نمونه‌های قبلی ۴.۴ میلیمتر ارتفاع داشتند که استفاده از آنها را در زندگی واقعی، غیرعملی می کرد.

getImage-2-640x520-001-500-001-500px-narenji-ir.jpg

امیر حسین بازدید : 23 پنجشنبه 13 تیر 1392 نظرات (0)

۱۰ فناوری مهم رو به رشد که بر زندگی همگان تاثیر خواهند گذاشت

دنیای فناوری همیشه در حال پیشرفت است. روزی نیست که در نارنجی خبری در مورد کشفی تازه یا ابزاری جدید منتشر نشود. اما اگر عمیق‌تر به این قضیه نگاه کرده باشید قطعاً دریافته اید که برخی از آنها ماندگار و آینده دار می شوند و سرانجام زندگی شما را در عمل متحول می کنند و برخی دیگر در همان اوایل راه از گود خارج می شوند. دانشگاه ام.آی.تی به عنوان یکی از طلایه داران حقیقی دانش و فناوری در جهان، ۱۰ فناوری رو به رشد را که به نظر محققان آن مطمئناً زندگی همه ما را تحت تأثیر خود قرار خواهند داد مورد بررسی قرار داده است.
در ادامه مطلب به اجمال، شما را با این ده فناوری تأثیر گذار آشنا می کنیم.
درباره ما
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید. من نوجوانی 14 ساله هستم از کشور بزرگ و سرافراز ایران. با ما همراه باشید تا از علم و فناوری های ایران و جهان هستی با خبر بشوید.در این وب سایت شما میتوانید مطالبی همچون اخبار گوشی های همراه و رایانه ها و لپ تاپ ها و هزاران محصول جدید را دریابید. امیدوارم همیشه سالم و سرافراز باشید. نویسنده و طراح این وب:امیر حسین علیپور
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون درمورد وبلاگ ها و سایت های مدرسه نیوز چیست؟
    به نظر شما ما باید بیشتر از چه مطالبی استفاده کنیم؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 336
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 73
  • بازدید ماه : 64
  • بازدید سال : 471
  • بازدید کلی : 15,410