loading...
مدرسه نیوز در رز بلاگ
امیر حسین بازدید : 17 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)

اتحادیه USB و نهایی شدن جزئیات فنی USB 3.1 با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه

تیم برنامه ریز ارتقاء USB 3.0 از ابتدای ۲۰۱۳ با نشان دادن دورنمایی از استانداردی تازه با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه ، همه را به وجد آورد. و اکنون پس از مدتها آنها چیزی برای عرضه دارند.
اتحادیه مشخصات فنی آن را تصویب نموده و نام USB 3.1 را برای اش انتخاب کرده است. در حالی که فرمت پورت تغییرات کمی داشته است، اما انجام این تغییرات به زمان حداقلی ۶ ماهه نیاز دارد و  پس از اتمام به شرکت هایی چون AMD و اینتل اجازه می دهد  چیپ های جدیدی عرضه کنند که پهنای باند دو برابری USB 3.0 را همزمان با پشتیبانی از USB 2.0 عرضه نمایند.
هنوز نقشه راه عمومی برای عرضه اولین ابزارهای مجهز به USB 3.1 اعلام نشده است. البته اولین دوره آموزشی متعلق به توسعه دهندگان از ۳۰ مرداد آغاز به کار خواهد کرد. 
اگرچه با همه این اوصاف، USB 3.1 هنوز نیامده، رقبای جدی را در پیش رو دارد. برای مثال اینتل با تاندربولت 2 به راحتی توانسته سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه را پشت سر بگذارد. هرچند که به نظر می رسد USB مانند همیشه، از اقبال بهتر و گسترش بیشتری برخوردار شود.
امیر حسین بازدید : 11 سه شنبه 08 مرداد 1392 نظرات (0)

سامسونگ از سال ۲۰۱۴ به استفاده از هسته های پردازشی اختصاصی رو می آورد؟

سایت ET news از کره٬ در خبری به این احتمال اشاره کرده که سامسونگ از سال ۲۰۱۴ استفاده از هسته های Cortex A15 را کنار بگذارد و از هسته های اختصاصی خود برای چیپ های مجتمع مورد استفاده در تبلت و تلفن هوشمند استفاده نماید٬ درست مثل کوالکام٬ اپلو به زودی انویدیا.
۲۰۱۴ می تواند زمانی مناسب برای یک چنین تغییری باشد زیرا قرار است معماری ۶۴ بیتی ARMv8 نیز در آن رونمایی شود و به احتمال زیاد در سال اینده پای چیپ های ۶۴ بیتی ARMبه دستگاه های موبایل باز خواهد شد. حالا تصور کنید که هسته های پردازشی سامسونگ٬ کوالکام یا ARM (کورتکس A57 یا A53) سال آینده رونمایی شوند و رقابتی جدید در بگیرد. پس با منطق جور در می آید که سامسونگ این سال را برای مهاجرت به هسته های اختصاصی خود انتخاب کند.
گویا سامسونگ قصد دارد عملکرد BUS بین پردازنده و حافظه هایی نظیر رم و ناند فلش را نیز بهینه سازد. این شرکت یک سیستم فایل سازگار با فلش (F2FS) توسعه داده که می تواند به طور محسوسی سرعت حافظه های فلش را در مقایسه با سیستم فایل فعلی (ext4) بهبود بخشد. این سیستم فایل جدید که احتمالا در اندروید 5 (پای لیمو ترش) نیز پشتیبانی خواهد شد در عین حال با معماری ARMv8 نیز سازگار است.
در ضمن به احتمال زیاد چیپ بعدی سامسونگ از نوع بیگ.لیتل نخواهند بود بلکه شبیه چیپ های کوالکام، از 4 هسته پردازشی بهره می گیرند و مصرف انرژی کمتری نیز خواهند داشت. همان طور که می دانید سامسونگ مشکلاتی را در معماری بیگ.لیتل پشت سر گذاشت زیرا درایورهای آن نیازمند بهینه سازی فراوان برای عملکرد منطبق بر توان بالقوه شان بودند٬ و این کار با دقت لازم انجام نگرفته بود.
دلیل دیگری که می تواند در مهاجرت سامسونگ به معماری ۶۴ بیتی دخیل باشد٬ بالا گرفتن رقابت برای سرورهای مبتنی بر پردازنده های ARM است.
به احتمال زیاد سامسونگ بعد از طراحی هسته های اختصاصی روی به طراحی گرافیک نیز خواهد آورد که می تواند آینده روشنی برای غول کره ای رقم بزند. اما تا آن موقع همچنان گرافیک های Mali توسط سامسونگ استفاده می شود٬ یا شاید حتی لیسانس گرافیک Kepler/Maxwell را از انویدیا دریافت کند.
میدان ARM در سال آینده شاهد پیشرفت های بیشتری خواهد بود و شرکت ها این اکوسیستم را از قبل غنی تر می کنند. نظیر رقابتی که در گرفته٬ شاید هرگز در میدان x86 وجود نداشت. در نتیجه نمی تواند پیش بینی کرد که سرعت رشد ARM در آینده چگونه خواهد بود و چه مشکلاتی را برای اینتل به وجود خواهد آورد.
امیر حسین بازدید : 14 یکشنبه 06 مرداد 1392 نظرات (0)

مدیاتک و معرفی اولین چیپ ۸ هسته ای واقعی

در اواخر ماه قبل بود که خبر آمد شرکت MediaTek در حال ساخت چیپ پردازشی ۸ هسته ای است و حالا این شرکت رسما "اولین چیپ ۸ هسته ای واقعی" دنیا را معرفی کرده. شاید الآن در ذهن تان علامت سوالی جلوی نام اگزینوس ۵ اکتا ساخت سامسونگ قرار بگیرد. مگر آن اولین چیپ ۸ هسته ای نبود؟ در واقع چیپ اکتای سامسونگ ۴+۴ هسته ای است٬ یعنی ۸ هسته دارد که در آن واحد فقط ۴ تا از آنها (خوشه ۴ تایی کم مصرف یا خوشه ۴ تایی قدرتمند) مشغول فعالیت هستند.
در پردازنده جدیدی که توسط مدیاتک معرفی شده٬ هر ۸ هسته به طور همزمان فعال اند و در نتیجه انجام بازی ها٬ وبگردی٬ و تماشای ویدیو بسیار نرم تر صورت می پذیرد٬ البته از کاهش مصرف باتری هم نباید گذشت. مدیاتک می گوید که هر ۸ هسته بدون اینکه گرمازده (!) شوند٬ امکان فعالیت دارند. امتیاز بنچمارک آنتوتو برای این چیپ هم در حدود ۳۰.۰۰۰ است. گزارش شده که فرکانس هسته های آن موقع بخش ویدیوی 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه٬ بین ۱.۷ تا ۲ گیگاهرتز است.
تفاوت عملکرد چیپ سامسونگ و چیپ مدیاتک را در زیر می بینید.

باید اذعان کرد که اگر نام سامسونگ روی این چیپ بود٬ احتمالا پاپ از واتیکان به کره زنگ می زد تا بابت این دستاورد تبریک بگوید. اما از آنجایی که مدیاتک شرکتی است کمتر شناخته شده و معروف به ساختن چیپ های ارزان قیمت برای رقابت در بازارهای نوظهور٬ سر و صدای کمتری هم برای محصولاتش بلند می شود. ولی شرکت های مختلف با خرید چیپ های آن -به جای چیپ های کوالکام٬ صرفه جویی هایی بزرگی می کنند.
مدیا تک هم اکنون با توجه به تامین چیپ برای تلفن های ارزان قیمت٬ سهمی بیش از ۵۰٪ در بازار چیپ تلفن های همراه دارد و احتمالا با چیپ جدید که octa-core MT6592 نام دارد٬ می تواند جایگاه کوالکام را بگیرد و تبدیل به بزرگترین تامین کننده چیپ های تلفن همراه شود.
اما شاید بهترین جهش برای این شرکت٬ امضای قرارداد با یکی دو شرکت رده بالا باشد. چیزی که می تواند موتور موشک این چیپ ساز کمتر شناخته شده را روشن کند. ایا با چیپ ۸ هسته ای واقعی٬ چنین اتفاقی خواهد افتاد؟

امیر حسین بازدید : 9 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

سامسونگ و رونمایی پردازنده هشت هسته ای Exynos جدید در هفته جاری

سامسونگ وعده داده در این هفته نسخه جدیدی از سیستم روی تراشه  هشت هسته ای Exynos خود را رونمایی کند. آیا می توان امیدوار بود که شاهد ظهور پردازنده گلکسی نوت سوم خواهیم بود؟
اکانت تویتر Exynos سامسونگ به تازگی خبر داده که نسخه بعدی این تراشه نسل تکامل یافته پردازنده Exynos 5 فعلی است که در گلکسی اس ۴ به کار رفته است. البته این شرکت هنوز هیچ اشاره ای به بهبودها و تغییرات پردازنده جدید نکرده است، اما احتمالا استفاده از آن در Galaxy Note III بسیار زیاد است.
Exynos 5 هشت هسته ای فعلی از معماری big.LITTLE شرکت ARM بهره می برد. این معماری تنها اجازه فعالیت همزمان به چهار هسته پردازنده می دهد. هنگامی که دستگاه تحت فعالیت های سنگین همچون بازی باشد، چهار هسته Cortex A15 مسئولیت پردازش را بر عهده می گیرند و هنگامی هم که به کارهای سبک روزمره می پردازد، این کار بر عهده چهار هسته Cortex A7 خواهد بود. این سویچ کردن بین هسته ها در میلی ثانیه انجام شده و باعث مدیریت بهینه عمر باتری می گردد.
به همین دلیل احتمال دارد نسل بعدی Exynos باز هم از این معماری پیروی کند، اما هسته ها با سرعت بالاتر عرضه شوند. تنها چند روز دیگر همه چیز را از زبان سامسونگ خواهیم شنید.
امیر حسین بازدید : 10 دوشنبه 24 تیر 1392 نظرات (0)

دستگاه کمک ناوبر خودرو با استفاده از تلفن هوشمند

تلفن‌های هوشمند سعی دارند جای خود را بین رانندگان باز کنند و در مسیریابی کمک حال آنان باشند. اما خطر تصادف ناشی از حواس پرتی راننده و عدم توجه او به جلو، مانع استفاده گسترده از این وسیله می شود.همین مسئله باعث شده در خیلی از کشورها از جمله ایران قوانین اجازه استفاده از تلفن همراه حین رانندگی را ندهند. در واقع فناوری ناوبری و مسیریابی این دستگاه ها عملا استفاده چندانی نداشته باشد.در همین راستا یک شرکت فعال در زمینه سامانه های ناوبری با تولید دستگاهی به نام HUD، روشی جدید برای حل این معضل عرضه کرده است. این دستگاه روی داشبورد و زیر شیشه جلوی خودرو قرار می گیرد. اطلاعات مسیر روی شیشه ظاهر می شود و راننده می تواند همزمان که به جلو توجه دارد از از راهنمای مسیر بهره ببرد.یک پروژکتور اطلاعات را روی شیشه نمایش می دهد. این پروژکتور به طور خودکار سطح روشنایی را تنظیم می کند تا هم تحت آفتاب مستقیم و هم در تاریکی، اطلاعات، قابل خواندن باشند. منبع تغذیه ۱۲ ولت این دستگاه هم از طریق کابل یو.اس.بی گوشی قابل شارژ است.HUD به همراه یک اپلیکیشن اختصاصی عرضه می‌شود که ارتباط بین دستگاه و تلفن را از طریق بلوتوث، فراهم می سازد. البته اگر سامانه صوتی خودرو به بلوتوث مجهز باشد می‌توان همزمان از طریق بلندگوها هم راهنمای مسیر را دریافت کرد.این دستگاه با قیمتی حدود ۱۳۰ دلار در آمریکا عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد با این قیمت معقول و کیفیت بالای مسیریابی این دستگاه، بالاخره سامانه ناوبری گوشی های هوشمند به شکلی فعال در مسیریابی به کمک رانندگان بیاید.
امیر حسین بازدید : 8 دوشنبه 24 تیر 1392 نظرات (0)

 

شنیده های اپلی: قرارداد با سامسونگ جهت تولید چیپ ۱۴ نانومتری A9 در ۲۰۱۵

علی رغم اینکه روابط میان اپل و سامسونگ ضعیف، سست و غیرقابل پیش بینی است ، سایت خبری Korea Economic Daily گزارش می دهد اپل برای تامین چیپ های A9 مورد نیازش در سال ۲۰۱۵ دوباره سراغ سامسونگ آمده است.
طبق شایعاتی که از گوشه و کنار به گوش می رسد، اپل مدت ها است قصد دارد سامسونگ را از چرخه تولید چیپ محصولات موبایلش کنار بگذارد و حتی برای جایگزینی TSMC با آنسرمایه گذاری هایی هم انجام داده است . تا جایی که احتمالا چیپ A8 نسل بعدی آیفون های سال ۲۰۱۴ را هم همین شرکت تولید خواهد کرد.
در این میان برخی هم از تلاش های اپل برای راه اندازی کارخانه تولید چیپ در آمریکا سخن می گفتند. به گونه ای که این شرکت چندی پیش حتی مرکز طراحی گرافیک ویژه خود را تاسیس نمود و ۲۰ نفر از مهندسان خبره AMD را هم به خدمت گرفت.
اما به نظر می رسد که با وجود تمام این تلاش ها، باز هم اپل موفق به تامین نیازهای خود در آینده نزدیک نخواهد شد و همچنان نیازمند دوست و رقیب دیرینه اش، سامسونگ خواهد ماند. و به همین دلیل (طبق شایعات) روز گذشته قرارداد تولید چیپ های A9 برای سال ۲۰۱۵ را با این شرکت منعقد ساخته است.
امیر حسین بازدید : 7 یکشنبه 23 تیر 1392 نظرات (0)

بنچمارک شکست ARM توسط اینتل٬ غیرمعتبر از کار درآمد

حتما یادتان هست که ۱۲ تیر اولین بنچمارک پلتفرم Bay Trail اینتل در آنتوتو منتشر شد و ۳۰ درصد بهتر از اسنپدرگون ۸۰۰ بود  -که این سر و صدای زیادی بر پا کرد. اما در همین حین٬ یکی از تحلیلگران به این فاصله زیاد مشکوک شد و در نتیجه بررسی جداگانه ای ترتیب داد که نتیجه آن چنین شد: نتیجه به دست آمده  ماحصل یک ایراد در آنتوتو است.
جیم مک گرگور دریافت که به روز رسانی جدید آنتوتو باعث بهبود نتایج چیپ های آرم تا ۵۰٪ شده در حالی که این بهبود عملکرد برای چیپ های اینتل تا ۲۹۲٪ بوده. این باعث شد شک او بر انگیخته شود و سرانجام به بار بنشیند.
گویا کامپایلر مخصوص اینتل به چیپ های این شرکت امکان می دهد بخش های مشخصی از تست را دور بزنند و امتیاز بالاتری کسب کنند. به بیان دیگر٬ آنتوتو دچار ایراد است و اینتل هم تا می توانسته از این خودپرداز بی صاحب اعتبار دریافت کرده. در نتیجه با توجه به این ایراد و دور زدن بخش هایی از تست٬ امتیاز به دست آمده ناعادلانه است.
آیا مشکل رفع شده؟ گویا آنتوتو یک به روز رسانی منتشر کرده و بعد از آن امتیاز چیپ های اینتل به طرزی دراماتیک افت کرده. تصویر زیر مقایسه عملکرد دستگاهی با چیپ ARM و چیپ اینتل را نشان می دهد.

می پرسید: با این وصف٬ همه چیز به جای خود برگشت و ARM دوباره پادشاه دنیا شد؟ طبق نتایج جدید به نظر می رسد این طور باشد٬ البته برای بر پایی جشن توسط طرفداران ARM هنوز زود است٬ چون قرار شده نسخه جدید بنچمارک در ماه آینده منتشر شود. تا آن وقت بهتر است سوال "اینتل یا ARM؟" را بی جواب نگه داریم.
امیر حسین بازدید : 8 یکشنبه 23 تیر 1392 نظرات (0)

حافظه هایی از جنس نانو شیشه که تا ۱ میلیون سال داده ها را حفظ می کنند؟

داده‌ها هر روز حجیم تر می شوند و ما مدام به فضای بیشتری برای ذخیره سازی آنها احتیاج پیدا می کنیم. بر خلاف بسیاری از فناوری ها، شرکت های فناور در تجاری سازی آخرین دستاوردهای ذخیره سازی چندان موفق عمل نکرده اند. سالها است حافظه های فلش معرفی شده اند ولی هنوز خبری از فراگیری آنها نیست. کافی است آن را با فناوری های نمایشگر مقایسه کنید که در کمتر از ۲ سال به دست مصرف کننده نهایی می رسند. 
هنوز برای خرید دستگاهی با تنها ۶۴ گیگابایت حافظه فلش باید پول هنگفتی پرداخت. این درست است که هدف گذاری خیلی از شرکت ها به سمت ذخیره سازی ابری است؛ ولی بسیاری از مصرف کننده ها هم همچنان این شرکت ها را امانت داران خوبی نمی دانند.شرکت های تولید کننده از دو جهت در پی ابری کردن فضای ذخیره سازی مصرف کنندگان هستند: اول، هرچه کوچکتر کردن دستگاه‌ها و دوم، کسب درآمد از عرضه فضاهای ابری و خدمات مبتنی بر آن. اما در این میان یک گروه تحقیقاتی در انگلستان به فناوری جدیدی دست یافته که ممکن است آینده ذخیره سازی را متحول کند.این گروه پژوهشی با استفاده از نانوساختارهای شیشه موفق به ساخت نوعی حافظه جدید شده است. این حافظه ها در هر قسمت می‌توانند تا ۳۶۰ ترابایت داده را ذخیره کنند. همچنین مشکل کار در دمای بالا تا حد زیادی در آنها بر طرف شده و می‌توان تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد از آنها استفاده کرد. این پژوهشگران مشکل سرعت خواندن و نوشتن داده را هم با استفاده از لیزرهایی با سرعت فِمتو ثانیه برطرف کرده اند (فِمتو برابر است با ۱۰ به قوه ۱۵-).این گروه در ادامه قصد دارند با تجاری سازی فناوری خود، به بن‌بست حاضر در صنعت ذخیره سازی پایان دهند. اگر علاقه‌مند به مطالعه مقاله تحقیقاتی آنها هستید، می‌توانیدپی.دی.اف این مقاله را دریافت کنید.
امیر حسین بازدید : 8 یکشنبه 23 تیر 1392 نظرات (0)

طبق گزارش ها اپل سرمایه گذاری جدیدی در صنعت تولید چیپ های پردازشی داشته

سایت semiaccurate در مطلبی اختصاصی٬ از سرمایه گذاری جدید اپل در کارخانجات تولید چیپ های پردازشی خبر داده.
اپل چند سالی هست که مشغول طراحی چیپ های اختصاصی خود شده ولی در بخش تولید وابستگی زیادی به سامسونگ دارد. از این رو به واسطه درگیری های پیش آمده٬ قراردادی نیز با TSMC منعقد کرده تا بخشی از (یا تمام) وابستگی خود به رقیب کره ای را کاهش دهد.

با این حال TSMC نیز مشکلات خاص خودش را دارد و به نظر می رسد به همین دلیل٬ اپل در تلاشی جدید برای سیطره بیشتر بر زنجیره تامین قطعه خود٬ در کارخانجات مجهز به تاسیسات تولید چیپ پردازشی سرمایه گذاری کرده.
از آنجایی که semiaccurate جزپیات خبرهای خود را به رایگان منتشر نمی کند٬ هنوز اطلاع دقیقی از اینکه سرمایه گذاری دقیقا در کجا صورت گرفته و چه ظرفیتی را در اختیار اپل قرار می دهد به دست نیاورده ایم ولی با توجه به اینکه بعد از دور شدن کامل از سامسونگ٬ شرکت های اینتل٬ ٬TSMC ٬Global Foundries و IBM در مجموع باز هم قادر به تامین کل نیاز اپل نخواهند بود٬ چنین حرکتی به نظر تنها راه برای کسب اطمینان از تولید کافی چیپ می آید.
در بین برچسب هایی که در انتهای خبر semiaccurate قرار دارد٬ نام UMC (مخفف United Microelectronics Corporation) به چشم می خورد٬ یعنی اولین شرکت تایوانی که وارد صنعت نیمه رساناها شد.
پس می شود حدس هایی زد که به احتمال زیاد مقصد سرمایه گذاری اپل٬ UMC بوده. UMC هم اکنون تعدادی کارخانه در تایوان دارد و اخیرا نیز کارخانه دیگری در سنگاپور تاسیس کرده که مختص فناوری های خاص و پیشرفته پردازشی است. گویا اپل در این کارخانجات سرمایه گذاری و خرید سهم داشته.
البته از آنجایی که اپل هنوز در این باره اظهار نظری نکرده٬ نمی توان خبر را قطعی تلقی کرد و چنانچه ماجرا صحت داشته باشد٬‌ باز هم نباید انتظار تغییری سریع را داشت. چون چنین سرمایه گذاری هایی معمولا برای چندین سال آینده هستند. 
امیر حسین بازدید : 5 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)

رونمایی نازکترین نمایشگر LCD با کیفیت 1080p ویژه تلفن هوشمند توسط ال جی

همچنان که اسمارت فون ها روز به روز نازک تر می شوند، ال جی دیسپلی هم به خوبی نقش خود در این بازی را ایفا کرده و میلیمتر به میلیمتر ضخامت نمایشگرها را کاهش می دهد. 
این شرکت روز گذشته «نازک ترین پنل فول اچ دی دنیا ویژه اسمارت فونها» را رونمایی کرد که قطر آن تقریبا ۵.۲ اینچ بوده و تنها ۲.۲ میلیمتر ضخامت دارد. حاشیه های این نمایشگر هم از ۲.۳ میلیمتر تجاوز نمی کنند. 
ال جی برای دست یابی به چنین اندازه هایی خود را به تکنولوژی های جدیدی مجهز نموده که یکی از آنها را "Advanced One-Glass-Solution" می نامد. در این شیوه آنها دو لایه مدار منعطف را در میان پنل و فیلم لمسی قرار می دهند و ۳۰ درصد هم از تعداد خطوط آن می کاهند. علاوه بر این هر پیکسل این نمایشگر دارای ساب پیکسل های RGB است. 
این نمایشگر از روشنایی به میزان ۵۳۵ نیت بهره مند است که از تمام LCDهای موبایل 1080p موجود در بازار بیشتر است.
امیر حسین بازدید : 27 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)

نسل بعدی پردازنده های ۲۰ نانومتری موبایل٬ رکورد فرکانس ۳ گیگاهرتزی را می شکنند

در همین حین که ما با هم حرف می زنیم٬ TSMC که احتمالا چیپ A7 برای آیفون 5S را می سازد (که البته این احتمال هم هست که هنوز ساخت آن بر عهده سامسونگ باشد)٬ در حال آماده شدن است تا در اوایل سال آینده میلادی تولید انبوه چیپ های ۲۰ نانومتری را آغاز کند٬ فرآیند تولیدی که به چیپ های ARM امکان کاهش ۲۵ درصدی مصرف انرژی و بهبود ۳۰ درصدی عملکرد پردازشی را نسبت به نسل فعلی می دهد.
و این دقیقا یعنی چه؟ یعنی اگر در بهترین نمایندگان نسل فعلی چیپ های ۲۸ نانومتری٬ مثلاسنپدرگون ۸۰۰ و تگرا ۴ می توان هر هسته پردازشی را تا فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز تنظیم کرد٬ چیپ های ۲۰ نانومتری TSMC تا ارتفاع ۳ گیگاهرتزی از این کوه بلند بالا خواهند رفت٬ بدون اینکه حتی ذره ای مصرف انرژی را فدا کنند.
خلاصه اینکه پردازنده های موبایل کم مصرف با فرکانس پردازشی ۳ گیگاهرتز٬ یکی از مشخصه هایی خواهند بود که احتمالا در محصولات رده بالای بازار خواهید دید.
اما در آن طرف اینتل هم بیکار نخواهد نشست و با توسعه پلتفرم Bay Trail به مقابله با چیپ های ARM می پردازد. چندی پیش هم دست بالای اینتل در زمینه قدرت پردازشی را در بنچمارک AnTuTu دیدیم. رقابت آینده بیش از اینها جذاب خواهد بود٬ فقط صبر کنید و خودتان ببینید.
امیر حسین بازدید : 74 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

چوبدستی سحرآمیز با سنسور اثر انگشت و آینده Apple TV

تحلیلگران و طرفداران سرسختی که همیشه اخبار و محصولات اپل را دنبال می کنند، از فاصله های زمانی فراوان میان نسل های مختلف اپل تی وی در شگفت اند و در قیاس با دیگر محصولات این غول کوپرتینو، به دنبال دلیلی برای آن می گردند. 
میان عرضه اولین نسل Appe TV تا معرفی دومین عضو این خانواده تقریبا ۴ سال (۴۵ماه) فاصله بود. دوستداران این گجت جذاب برای ملاقات نسل سوم اپل تی وی ۱۸ ماه دیگر صبر کردند. و از آن زمان تا کنون بیش از ۱۸ ماه می گذرد و هنوز خبری از نسل چهارم این گجت جنجالی اپل نیست. اما ایراد کار کجا است؟
درخواست پتنتی که هفته گذشته به طور رسمی اعلام شد، ممکن است دلیل و مدرکی مناسب برای این تاخیر باشد، و البته توضیح دهد که چرا این صبر ارزشمند خواهد بود.  این پتنت یک چوبدستی کنترل از راه دور با سنسور اثرانگشت است که برای کنترل سیستم رسانه ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این چوبدستی جادویی قرار است برای  انتخاب رسانه ها روی نمایشگر و همچنین کنترل نوار زمان ویدیوها مورد استفاده قرار گیرد. اما کارکردهای آن بسیار فراتر از این خواهند بود.
اولین سایتی که ثبت این پتنت را گزارش کرد، بر قابلیت چوبدستی جادویی در شناخت و تایید هویت تک تک کاربران تاکید داشت. این می تواند موضوعی مهم و ارزشمند باشد، زیرا مشکل دستیابی افراد غیرمجاز به محتوای چندرسانه ای موجود روی Apple TV شما را از میان می برد. اینگونه اعمال محدودیت هایی همچون کنترل های والدین برای کودکان، بسیار ساده تر خواهد شد.
اگر شما به محتوایی دسترسی داشته باشید، می توانید آن را روی نمایشگر به تماشا بگذارید. اگر شما مجوز خرید از طریق اکانت خانوادگی را داشته باشید، می توانید برنامه های مورد نیازتان را تهیه کنید. و همه چیز به همین سادگی انجام پذیر است.
با قرار گرفتن این موضوع در کنار شایعات عرضه آیفون 5S با اسکنر اثرانگشت، می توان گفت که شما ابزار شناسایی هویت خود را همه جا به همراه خواهید داشت. از نظر کاربردی، این چوبدستی حتی می تواند به عنوان یک ابزار جانبی برای آیفون عمل کرده و سنسور اثرانگشت را به آن اضافه کند. و افسانه سنسور اثرانگشت روی آیفون اینگونه به واقعیت بپیوندد.
از سویی هم این ابزار چون بدون نمایشگر است، در برابر استفاده نامناسب کودکان مقاومت بالایی داشته و زمین خوردن باعث شکستگی و آسیب جدی به آن نمی شود. و البته در صورتی که طبق انتظار با قیمت پایینی عرصه شود، شما را قادر می سازد که برای هر یک از اعضای خانواده یا کاربران در محیط کار یک چوبدستی جداگانه بخرید. وجود چندین چوبدستی هوشمند جادویی در هر خانه و محل کار، می تواند نوید بخش دنیای تازه ای از بازی ها و سرگرمی ها باشد.
و از نظر ریسک سرقت یا سوء استفاده، سنسور اثرانگشت که بخشی از این پتنت است، به تملک AuthenTec توسط اپل اشاره دارد که بخشی بسیار مهم و حیاتی برای تغییر تجربه کاربری اپل به شمار می رود. تایید هویت و اعتماد نه تنها کلیدهای دسترسی به محتوا خواهند بود، بلکه نقل و انتقالات میان دستگاه ها با چوبدستی را هم ایمن سازی می کنند.
برای یک لحظه تصور کنید سنسور اثر انگشت روی چوبدستی با ساعت هوشمند آی واچ هم کار کند و به شکل امنی ساعت را به آیفون تان متصل سازد. یعنی باز کردن قفل تمام اکانت های کاربری و سخت افزارهای تان تنها با یک حرکت انگشت. شاید چیزی شبیه افسون قفل شکن هری پاتر!
اگر چنین تکنولوژی رنگ واقعیت به خود بگیرد و شما تنها با یک حرکت چوبدستی بتوانید به تمام محتوای اپل تی وی دست پیدا کنید، این ابزار می تواند همان محصول کلیدی و تغییر دهنده بازی باشد که صبر اپل برای ورود به بازار تلویزیون تا این زمان را توجیه می کند. 
از سویی هم تمام تمرکز فعلی باید بر تولید محتوا باشد تا به اپل تی وی اجازه دهد در چنان جایگاه بالایی قرار گیرد که کابران را از تمام شرکت های تلویزیون کابلی بی نیاز سازد. اما تلویزیون های کابلی مدت ها است به شکل موثری سایه سنگین خود را بر بازار افکنده و آن را در دست دارند. به گونه ای که اپل هنوز راه بسیار درازی تا رسیدن به آنها پیش رو دارد. همین می تواند باعث تغییر رویکرد تیم کوک در خصوص محتوا-محور بودن اپل تی وی شود.
در حقیقت دنبال کردن یک تجربه کاربری منحصر به فرد و پتنت شده، بازی با توانایی های اپل است. و احتمالا اعطای دستانی قدرتمندتر به کاربران برای مراوده با محتوا می تواند معامله ای آینده نگرانه باشد. سنسور اثرانگشت اگر به شکل مطبوعی اجرایی شود، می تواند مسیری ایده آل طلبانه و جادویی برای تجربه کار با تلویزیون باشد. و البته به شکل سمبلیک برگشت تکنولوژی دیجیتال به سرانگشتان ما و استفاده از نشانگرهای دیجیتالی می تواند جذابیت فراوانی داشته باشد. 
البته استفاده از چوبدستی ایده جدیدی نیست و این شرکت قبلا هم در سال ۲۰۰۹ پتنت مشابهی را برای چوبدستی کنترل از راه دور ثبت کرده است. اما با کمی تخیل می توان آن را به تمام دنیای اپل گسترش داد.
گجتی را تصویر کنید که به سادگی با تمامی ابزارهای اپلی و آی کلود سینک می شود و البته ساده ترین رابط کاربری را دارد که قادر به تخیل آن باشید! چه چیزی ساده تر از حرکت دادن یک چوبدستی جادویی در هوا؟
امیر حسین بازدید : 12 جمعه 14 تیر 1392 نظرات (0)

چاپ سه بعدی و آینده قالب های ترمیم استخوان های شکسته

اگر تا کنون عضوی از بدن تان شکسته باشد، حتما درک می کنید که قالب های ترمیمی همچون آتل و مخصوصا گچ طبی تا چه حد ناخوشایند هستند. آنها سنگین اند، ناراحت کننده اند و البته یک بوم نقاشی خام و رایگان برای دوستان تان به حساب می آیند. اما انواع فایبر گلاس و پلاستری که اکنون به جای گچ استفاده می شوند، هم ارزان تمام می شوند و هم آنقدر خوبند که دیگر کسی به دنبال سرمایه گذاری روی ابداعات تازه نباشد. 

فارغ التحصیل دانشگاه ویکتوریای نیوزیلند، Jake Evill با این مشکل کاملا آشنا بود. بعد از اینکه در یک اتفاق که خودش آن را «نجات قهرمانانه» یک دوست در دعوا می نامد، دست وی شکست، او مجبور شد چندماهی یک قالب گچی را تحمل کند. «واقعا غافلگیر شدم که این درمان چقدر سنگین و طاقت فرسا بوده و اصلا کاربر پسند نیست. پوشاندن دست با دو کیلو گچ سنگین که پس از چند روز کثیف و بدبو می شود، اصلا درمانی مناسب و متعلق به قرن ما نیست.» 

cast41-004-500px-narenji-ir.jpg

وی به دنبال راه حل های مناسب تری گشت و چون چیزی عاید طراح جوان مان نشد، تصمیم گرفت خودش دست به کار شده و راه حل درست را ابداع کند. نتیجه cortex Cast یا قالب قشری نام دارد که یک قالب پلاستری چاپ سه بعدی است و به طور کامل و محکم اطراف دست را پوشانده و آن را بدون حرکت نگه می دارد. اگرچه این ایده هنوز یک طرح مفهومی است، اما کورتکس تولیدی اویل می تواند یک اسکلت خارجی ویژه برای بخش آسیب دیده باشد که سبک است، قابل شستشو است. قابل بازیافت است و از تهویه هوای مناسبی بهره می برد. 

این طراح جوان ابتدا کار را با مطالعه در خصوص ساختمان استخوان شروع کرد. وی دریافت که شکل ساختمانی میله میله مشبک که فرم دهنده بافت داخلی استخوان است، می تواند بهترین ایده برای محصولش باشد. «به این دلیل الگوی کورتکس را از ساختمان لانه زنبوری الهام گرفتم که طبیعت همیشه بهترین پاسخ ها را در خود دارد. این شکل طبیعی علاوه بر تجسم کیفیت، به کورتکس اجازه می دهد ضمن استحکام کافی، سبک هم باشد. درست مانند استخوانی که قرار است از آن محافظت کند.» 

700x0_p17tg3clng1o0210mf7n11t5q1gq93-001-500px-narenji-ir.jpg

طبق ایده آقای اویل قرار است هر بیمار ضمن عکس برداری اشعه ایکس از عضو شکسته، تصویر سه بعدی آن را هم تهیه کند. سپس می تواند با یک برنامه کامپیوتری الگو و ساختمان قالب را تعیین کند. علاوه بر این هنگام تهیه قالب می توان برای نواحی از بدن که دچار شکستگی شدیدتر شده اند، از مواد متراکم تر استفاده کرد. قالب های تولیدی با این روش از جنس پلاستیک نایلون هستند و معمولا ۳ میلیمتر ضخامت داشته و کمتر از ۵۰۰ گرم وزن دارند. 

وی در حال حاضر برای اسکن سه بعدی از یک کینکت ایکس باکس هک شده استفاده می کند و آن را در اطراف دست حرکت می دهد تا طرح کامل را به دست آورد. اما می گوید که هنوز در مراحل اولیه تحقیق و توسعه قرار دارد و مطمئنا استفاده از کینکت ایده خوبی نیست. علاوه بر این باید به دنبال مواد بهتری بود که دوام بیشتری داشته باشند.

cast3-003-500px-narenji-ir.jpg

وی مرحله بعدی را همکاری با چند بیمارستان جهت تست محصول در محیط واقعی و کاربردی می داند. «تا به نتیجه رسیدن این ایده هنوز کارهای زیادی باقی مانده است. و اکنون به دنبال چند شریک هستم تا به کمک آنها ایده ام را به واقعیت تبدیل کنم.»
امیر حسین بازدید : 10 جمعه 14 تیر 1392 نظرات (0)

با کیبورد بلوتوث myType همیشه اداره در جیب تان است

هر چه دنیای به سمت بیسیم شدن می رود، به نظر می رسد ما روز به روز بیشتر در فضایی بسته و متصل فرو می رویم. یکی از محدودیت های بزرگ ابزارهای موبایل همچون تبلت و اسمارت فونها برای انجام حجم بالای کار، کیبورد مجازی آنها است که کار را نسبتا مشکل می کند. 
اما برون دبلیو. رویسدن از فارغ التحصیلان دانشگاه MIT قصد دارد با عرضه کیبورد بیسیم پرتابل myType و شعار «یک "تا" فاصله با میزکار» این مانع بزرگ را از سر راه بردارد. تا همیشه و همه جا بتوانید به سادگی کارهای تایپی سنگین تان را با سرعت بالا روی اسمارت فون و تبلت ها انجام دهید.
این کیبورد جیبی تاشو، به صورت بیسیم و با استفاده از بلوتوث قادر است به آیفون، آیپد نسل دوم، سوم و چهارم، آیپد مینی، آیپاد تاچ، اندرویدی ها و تبلت های ویندوز 8 متصل شود. هنگامی هم که آن را تا می زنید، کلیدها میان یکدیگر قفل می شوند تا کیبورد درون کیف یا جیب تان از هم باز نشود. 
اگر چه در ظاهر با یک کیبورد تاشو و منعطف جیبی سرو کار دارید، اما myType تمام تلاش خود را به کار بسته تا احساس و کیفیت یک کیبورد دسک تاپ معمولی را برای کاربرانش به ارمغان آورد. برای شارژ این کیبورد هم می توانید از پورت میکرو یو اس بی تعبیه شده روی آن بهره ببرید.
البته عمر باتری ۸ ساعته آن می تواند یک روز کاری را در کنارتان دوام آورده و مزاحمتی ایجاد نکند. این کیبورد بیسیم تا حد زیادی در مقابل ریختن مایعات مقاوم است و برد تقریبی آن هم ۱۰ متر اعلام شده که برای کیبورد دوم یک تبلت یا موبایل، بیش از حد هم به نظر می رسد.
ابداع کنندگان این کیبورد اکنون آن را به عنوان یک استارت آپ در kickstarter ثبت کرده اند و با توجه به جمع آوری سرمایه لازم، احتمالا از مرداد ماه شاهد حضور آن در بازار خواهیم بود. 
قرار است myType در رنگ های سیاه، سفید، آبی، سبز و صورتی با قیمت ۵۹ دلار به فروش برسد.
در ادامه مطلب می توانید گالری عکس  این کیبورد زیبا و کم-جا را ببینید.
درباره ما
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید. من نوجوانی 14 ساله هستم از کشور بزرگ و سرافراز ایران. با ما همراه باشید تا از علم و فناوری های ایران و جهان هستی با خبر بشوید.در این وب سایت شما میتوانید مطالبی همچون اخبار گوشی های همراه و رایانه ها و لپ تاپ ها و هزاران محصول جدید را دریابید. امیدوارم همیشه سالم و سرافراز باشید. نویسنده و طراح این وب:امیر حسین علیپور
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون درمورد وبلاگ ها و سایت های مدرسه نیوز چیست؟
    به نظر شما ما باید بیشتر از چه مطالبی استفاده کنیم؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 336
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 68
  • بازدید سال : 475
  • بازدید کلی : 15,414